Popular Posts

Total Downloads Worldwide

Friday 12 April 2013

The HPP Model of Mental Health and Wellbeing - DANSK - VERY COMPATIBLE WITH SOCIAL PEDAGOGY MODEL - "Hvad vi behøver, er en holistisk fortælling om behovet for unge IKKE en dysfunktionel diskutere ion af tvivlende diagnosticerede disoreders! " D ave Traxson 2012.




KARAKTERISTIKA VED HPP MODEL

"Hvad vi behøver, er en holistisk fortælling om behovet for unge IKKE en dysfunktionel diskutere ion af tvivlende diagnosticerede disoreders! " D ave Traxson 2012.
- En multi-dimensional diskursiv tilgang - 

udfordre den dominerende "inden barn 'biomedicinske model af psykisk sygdom , der i øjeblikket driver størstedelen af praksis med Psykiatri og relaterede CAMHS fagfolk.

- En optimistisk tilgang til at forstå og løse Mental Health behov, der bruger et humanistisk psykologisk perspektiv at skabe tænkning og løsninger til en klient.
- Det giver en Aide Memoire til fagfolk i et flere instanser møde for at stimulere debatten om områder, der kan være indflydelse på et ungt menneskes verden og også stimulerer kreative løsninger, der involverer dem til at løse deres nuværende vanskeligheder.
- Kære kolleger bruger det har rapporteret, at det fremmer Refleksion på de unges behov og hjælper til 'løsrive' biomedicinske 'log syltetøj' eller 'cul de sække «, der kan ofte skyldes kun at se på situationen fra en rationel videnskabelig vinkel .

- En tom Proforma giver sammenfattende noter, der skal tages hensyn til den diskussion, der derefter kan formuleres til en handlingsplan for at undgå behovet for psykofarmaka, der skal bruges med barnet.

VEJLEDNING I BRUG AF PROFORMA: 

. 1) Placer detaljeret oversigt over den HPP model inden for rækkevidde 2) Brug vejledningen, i givet fald under hver overskrift at fremkalde drøftelser med alle professionelle i barnets holistiske vilkår og behov. 3) Lav korte noter af de centrale punkter i diskussionen i den højre kolonne af proforma. 4) Formuler et "arbejdende tænkt tilfælde faktisk baseret på de indhentede oplysninger. 5) Derefter bruge det til at hjælpe med at vælge passende strategier til at opfylde barnets specifikke og unikke behov. 6 ) overvågning succes handlingsplanen og Gennemgå håbet på forbedringer i barnets mentale sundhed og trivsel.









 NOGLE citater relateret til følgende model:
 "Fremme af holistiske vurderinger og selvstyret adfærd hos unge mennesker er mere effektiv end at behandle dem som psykisk syge eller som patienter, at sundhedssystemet virker på i enten en forhåbentlig gavnlig eller desværre alt for ofte en skadelig måde." (Dave Traxson )
"Børnepsykiatri er så meget subjektivt og idiosynkratisk, at det ville være bedre at bruge samfundsvidenskabelige metoder ikke de nuværende Medical Science protokoller for bedre at beskytte børn mod overgreb." (Dave Traxson)


"Et menneskes barns mentale sundhed ikke kan adskilles fra sundheden for alle de mange interagerende lag, der udgør et rigt og mangfoldigt samfund i vores moderne verden. Det starter med familien og det bredere samfund, hvor de plejes eller ikke som tilfældet kan være. "(Dave Traxson)
"The Paramount ansvar for enhver pædagog er Sikring af velfærd og den følelsesmæssige trivsel for børn med hvem de arbejder i," som anført af mange direktører for Børns Services i Storbritannien
"Tidligere, da religionen var stærk og videnskab svag, mænd forvekslede magi til medicin. Nu, hvor videnskaben er stærk og religion svag, mænd fejltagelse medicin til magi" (Thomas Szasz)
Professor Thomas Szasz

"At give et barn en etiket af psykisk sygdom for adfærd er Stigmatisering ikke diagnose. 
Giver et barn en psykiatrisk lægemiddel er FORGIFTNING ikke terapi. "
"Ingen yderligere dokumentation er nødvendig for at vise, at" psykisk sygdom "ikke er navnet på en biologisk tilstand, hvis naturen venter at blive belyst, men er navnet på et koncept, hvis formål er at skjule det indlysende." (Thomas Szasz)  

http: / / cope-yp.blogspot.com/2012/01/hpp-total-performance-model.html  

KLIK PÅ LINK ovenfor for at komme Proformabalancen


Formlen:


Samlede præstation =


( POTENTIALE + PERSONLIGHED


- FORSTYRRELSER + SUPPORT 




SO, et menneskes  

samlede præstation

er samspillet af deres inderste  

POTENTIALER 

og deres unikke
 
PERSONLIGHED 

Minus den INTERFERENS 

af mange faktorer 

PLUS SUPPORT
  (hvad vi kan gøre som samfund)





Optimal ydeevne
Personlighed
Potentiale
Interferens
Support
Personlige egenskaber
Menneskelig / Personal
Åbenhed
Miljø / Økologi
'Human Bridge' relationer
Interpersonelle færdigheder
Fysisk / Koordinering
Nysgerrighed
Uddannelse kvalitet / Lærere
Afspil Therapy / afspilning
Fysiske færdigheder
Intellektuel
Kreativitet
Toksicitet / Pollution: Luft / Vand
Art Therapy / Painting
Kognitive Færdigheder
Politisk / Spiritual
Samvittighedsfuldhed
Biologisk   (genetisk, sundhed, kost, søvn, fysik osv.)
Musikterapi / Playing
Drama Therapy / Performing
Emotionelle færdigheder
Følelsesmæssig Articulacy
Organisatorisk evne
Interpersonel / Social
Alternativ Curriculum
Psykologiske Skills
Literacy evne
Effektivitet
Åndelige / politiske overbevisning
Social pædagogik (N.European)
Modstandsdygtighed
Numeracy evne
Udgående
Tab / Migration / Bereavement
»Life Coaching '/ Mentoring
Lykke
Logisk evne
Energi / Focus
Adfærd / tanker / følelser
Samtaleterapierne / Rådgivning
Tillid
Stabilitet
Tænkning evner
Modtagelighed for ideer
Venlighed
Historisk (normer i familie)
Sport / Fysiske butikker
Independence
Hukommelse
Kind / Caring
Mønstre   (vaner, rutiner, biorythms, "familiemedlemmer danse ')
Find 'undtagelser fra reglerne' / 'solstråler'
Self-Esteem / Self-Effekt
Kreativitet
Self - bevidsthed
Kulturel / etnisk / Gender
»Reframing 'muligheder
Relationships
Kunstneriske evner
Selvhævdende
Seksualiseret adfærd
Løsning Fokuserede ideer
Selvledelse af Stress
Sporting evne
Altruistiske
Dårlig / Broken vedhæftede filer
Udvikling af selvkontrol
Mental Health
Fritid / Reading
Medfølende
Fysisk   -   herunder misbrug Emotional   - herunder misbrug
Afslapning uddannelse
Altruisme
Humor / Mood
Følsomhed
Screen tid / Sensory belastning    
Åndedrætsøvelser ('7: 11 ')
Samarbejde
Mestringsstrategier
Sikkerhed / stabilitet
Æstetisk / Media / Sub-kultur
Yoga / Mindfulness
Mood / Humor
Modtagelighed
Hjælpe andre
Vision for fremtiden
Mobning / Intimidering
Meditation: TM / Benson etc.
Refleksivitet
Menneskeheden
Fokuseret løsning
Evnen til at tænke
Optimisme / Hope
Undertrykkelse / Prejudice
Niveau for by / land afsavn
»Repunctuation af dagen '
Bidrag til samfundet
Motivation / Drive
Klasse, race, køn, alder

Brug af Creative Strategies + 'Uanset flåd barns båd'



PRØV Proformabalancen og gøre notater under hver kategori AT HJÆLPE dig med at formulere dine faglige -

arbejdshypotese.

HOLISTISK  
der er et væld af interaktive faktorer eller variabler, der har indvirkning på de enkelte børn og kan enten understøtte deres sund vækst eller forstyrre den positive udvikling af deres 'identitet' og deres 'integration af selvet. '
Blot nogle få er:

MILJØ f.eks afsavn, fattigdom, motion, lokalitet, luftkvaliteten, herunder sprøjtning af afgrøder og lyd forurening.
UDDANNELSE f.eks positive forventninger til børn, personlige program kvalitet, personlig relevans + alternativ læseplan, og kvaliteten af undervisningen / inpirational lærere.
TOKSICITET f.eks relationer, misbrug, medicin, kulturer, miljøforurening og kost tilsætningsstoffer eller mangler.
BIOLOGISK fx fysisk og mental sundhed, gener, kost, fedme, toksiner, stofskifte og 'recovery rate'.
Interpersonel fx 'interpersonelle transaktioner «,» familiemedlemmer danse, "Venner, sociale netværk og sociale dynamik.
SPIRITUELLE  f.eks overbevisninger, dogmer, 'indre fred i sindet, "åndelig ideation, mediatation, metaphsical variabler og personlige relevans.
POLITISK  f.eks undertrykkelse, klasse, ideologi, 'tankegang, klasse, eliter, status, magtrelationer, fordomme og personlige relevans.
ADFÆRDSMÆSSIGE f.eks lærde reaktioner, karaktertræk, adfærdsmønstre og forstærkere (eksternt og egenværdi)
HISTORISKE fx familie normer, forældre, støtte til uddannelse og den enkelte, familien karaktertræk og succeser.
Mønster fx rutiner, etablerede mønstre, familie 'dans,' svar og biorytmer.
EMOTIONEL fx elsker - hader, håb - frygt, 'følelsesmæssige articulacy' eller EQ, håndtering relationer og følelser.
INTELLEKTUELLE fx interesser, hobbyer, læsning interesser, selvudfoldelse, respons på udfordring og stimulering.
ÆSTETISK fx musik, farver, kunst og kunsthåndværk, arkitektur, miljømæssige stimuli fx lys, lugte, eller auditive.
Alle disse dimensioner har Positive og negative elementer. Målet med mental sundhed arbejdet er simpelthen at forbedre hvor nogensinde muligt nogle af de negative og fremme de psykologiske fordele ved at øge personens udvikling af deres valgte positive dem i mange og varierede måder.
Psykiske velbefindende vil derefter automatisk bedres i løbet af det enkelte barn og også inden for deres kreds af indflydelse ietheir familie venner og kolleger.

Politico
  
at alle individer lever i og deres 'tankegang' er fundementally påvirket af en »social verden", hvor de enten lykkes / trives eller kamp / tilbagegang. 
Det er en overvejende politisk økosystem, hvor det ofte er normalt for magt til at være ulige fordelt med den magtfulde altid bestræbt på at sikre deres dominans . 
De har derfor endnu mindre indflydelse "disempowered« og »underclasses" for at "fortjeneste" fra dem eller »misbrug« deres magt over disse personer. Subkulturer inden for det større samfund, at den enkelte vælger at tilslutte sig eller er tvunget til at tilhøre kan også påvirke meget på dette niveau fx bander, hemmelige selskaber eller evangelisere grupper af enhver tro eller politisk overbevisning.

PSYKOLOGISK
at en persons sind og vilje er de stærkeste faktor for deres 'empowerment' eller succes i livet og bør derfor ikke hindres af "giftig mærkning" af unødvendige kategoriseringer og videnskabeligt tvivlsomme domme foretaget af professionals.This vil bidrage til at reducere unødvendig "giftig ordination "af lægemidler, som måske ikke er i personens kortere eller længere sigt tarv.
Mærkning med en ny kategori af psykisk sygdom ved hjælp af DSM5 i 2013, er stadig uacceptabelt, at flere og flere medlemmer af samfundet.
"Den gode den gør, er midlertidig. Skaden det gør kan være permanent." (Ghandi)
Vi har derfor brug for at maksimere passende SUPPORT og reducere områder med  INTERFERENS  at hjælpe mennesker opnå deres »potentiel« og bruge deres unikke  PERSONLIGHED  at SUCCES med deres samlede præstation både mentalt, socialt og fysisk.      
Så blot sætte som samfund må vi finde næring, det er relevant, empatiske, kreative og motiverende måder at støtte mennesker, der kæmper for at lykkes eller oplever midlertidige tilstande af fremmedgørelse, angst og umyndiggørelse i deres nuværende tilstand af væren.

Performance er den samlede reaktion af et menneske både mentalt og fysisk til de krav der stilles til dem, og til verden omkring dem.

Mental sundhed teams skal arbejde hen imod at opnå og maximsing disse fælles resultater med individualiserede tilgange, der passer til en persons nuværende ønsker, deres selv at bestemme behov og deres nuværende situation, startende med, hvor de befinder sig på, og ikke der, hvor samfundet eller fagfolk tror, ​​de er, eller 'burde' være. 
Formålet med metaforen er at hjælpe folk identificere og reducere de »teskefulde ',' cupfulls ' og »kettlefulls« af stress med til at give folk mere selvkontrol, så de kan bevare roen - Traxson 1993.                                                                                           

DET tilbydes støtte kunne omfatte:

"Menneskelige Bridge" aktiviteter:

- Social Pædagogik - en intensiv nordeuropæisk tilgang med regelmæssig psykologisk baseret liv-coaching, af højt kvalificerede fagfolk, for sårbare og 'kiggede efter' YP fx af positive resultater af modellen er, at 6 ud af 10 komme ind i University, der har haft denne fremgangsmåde sammenlignet med 6 ud af 1000 i Storbritannien

- Tillidsfulde relationer med de vigtigste voksne - der fungerer som en »social tolk 'og' læring coach" for at støtte YP gennem skoledagen mv

- "Positive målretning" - vigtige voksne arrangere regelmæssige aftaler med YP at motivere dem og drøfte problemer og hjælpe med at problem at løse situationer. De har "meningsfulde samtaler 'med YP om' relative fremskridt« de opfylder.

-Mentoring og liv - coaching.

- Modellering - hvor YP bemærker nøje en betroet voksen udfylde relevante og vigtige opgaver, diskuterer det, gør i parralelt og forsøger derefter det selv (The Model - Lead - Test tilgang af direkte instruktion).
                                                                                                        Samtaleterapierne:
-Kognitiv adfærdsterapi (CBT)
-Solution Fokuseret Brief Therapy (SFBT)
-Reality Therapy (RT)
-Rational Følelsesbetonet Therapy (RET)
-Psykoterapi
-Person centreret rådgivning
-Non dirigerende rådgivning
-Coaching
-Play Therapy
-Art Therapy
-Music Therapy
Andre behandlinger.
Hydroterapi, aromaterapi,
hypnose og 'Ego Styrkelse «,
Positive Visualiseringer / bekræftelser, 
The Emotional FreedomTechnique (EFT), 
Neuro - Lingvistisk Programmering (NLP),
 »Retracking '," Repunctuating dagen "med postive aktiviteter mv
Fysiske salgssteder til kanalisering følelser:
-Friluftsliv programmer
-Land baserede sportsgrene f.eks Zen of Golf
-Martial arts træning + disciplin
-Gåture og trekking
-Vand-baserede sports
-Sky dykning og bungee jumping
-Xtreme sports 
-Gym fitness rutiner
-Circus færdigheder egjuggling
-Zumba
-Dans / line dancing
-Music
-Yoga
Sund kost INTERVENTIONER
Fremme af et godt søvnmønster
Animalsk baserede INDGRIBEN:
-Equine Therapy
-Ridning
-Opdrætter dyr

-Stroking kæledyr
-Dyrevelfærd
ARBEJDE for velgørende organisationer
Erhvervserfaring med omsorgsfulde ARBEJDSGIVERE
STRUKTURERET PLAY
STIGENDE selvudfoldelse:

- Poesi
- Maling / skitsering
- Skulptur
- Keramik
- Afspilning af et instrument
- Deltagelse i et band
- Musik
- Dans
- Kreativ skrivning
- Fotografi
- Digital foto labs mv
Opbygge selvværd programmer
Stress management programmer
Building selv-programmer
Opbygning af følelsesmæssig intelligens (EI) programmer
Forældre uddannelsesprogrammer
Alternative pensum programmer
Progressive Relaxation Training (PRT)
Dyb vejrtrækning teknikker eg'7-11 '
Yoga
Massage
Meditation
Mindfulness træning (fokus på nutiden - sanseoplevelser fx vejrtrækning.)

 

MAPPING analogi for PLANLÆGNING:

"Enhver rejse er derfor personligt kortlagt diskutere disse muligheder med en betroet andre og dirigeres baseret på alle de idiosynkratiske topograhical funktioner (f.eks" bakkerne "," dale "og" helligdomme. «), Som måske eller måske ikke hjælpe dem eller hindre dem på deres rejser. " (Traxson 2011)
Vi bør sigte mod at opbygge elasticitet i sårbare andre i alle disse følgende områder:

For at overvinde modgang og opbygge modstandskraft, børn ideelt set kræver:
   
 ubetinget kærlighed og accept
    vis autonomi / valg over afgørelser
    tillid relationer med betydningsfulde voksne
    følelse af uafhængighed / self-retning
    gør relative fremskridt med opgaver
    sikker relationer i samfundet
    stærke rollemodeller fremme venskaber og engagement
    en sikker, stimulerende og stabilt miljø
    skabe en følelse af "at høre til"
    selvtillid og tro på sig selv og deres verden
    en intrisic følelse af optimisme og selvværd
   
Alle disse ting hjælper til at opbygge modstandskraft.
Ideer om opbygning af modstandskraft ved 'fader positiv psykologi' - Martin EP Seligman.

"Mærkeligt, men omkring en tredjedel af de dyr og mennesker, der oplever uundgåelige stød eller støj aldrig blive hjælpeløs. Hvad er det ved dem, der gør det så? Over 15 års studier, mine kolleger og jeg opdagede, at svaret er optimisme. Vi udviklede spørgeskemaer og analyseret indholdet af verbatim tale og skrive at vurdere "forklarende stil" som optimistisk eller pessimistisk. Vi opdagede, at folk, der ikke giver op har en vane med at fortolke tilbageslag som midlertidig, lokale og foranderligt.

Det foreslog, hvordan vi kan immunisere mennesker mod lært hjælpeløshed, mod depression og angst, og imod at give op efter fiasko:. Ved at lære dem at tænke som optimister "
Denne HPP Model mener vi bygger trinvist på den foregående BPS - biopsykosociale model foreslået af Meyer et al fra 1970 og fremefter (uddrag fra en artikel om den kritiske Psykiatri website skrevet af professor David Pilgrim, Lancashire NHS) Denne model har desværre ikke ændret væsentligt. magt bunden af ​​psyko-fysisk / bio-medicinske model, som stadig overvejende gennemsyrer den kollektive tænkning i børns mentale sundhed arbejde og moderne psykiatrisk praksis.

No comments:

Post a Comment

PLEASE ADD COMMENTS SO I CAN IMPROVE THE INFORMATION I AM SHARING ON THIS VERY IMPORTANT TOPIC.