THE HPP MODEL OF MENTAL HEALTH AND WELLBEING
"At give et barn en etiket af psykisk sygdom
for adfærd er Stigmatisering ikke diagnose." Thomas Szasz - MAKING A 'KILLING' (MASS MISDIAGNOSIS) IN
DANISH IN 2013 ( ONE POST FOR MY
ANCESTORS) - Den holistiske politisk-psykologisk model for mental sundhed og
trivsel (Traxson, Rowland, Parker og Matthews 2011)
KARAKTERISTIKA VED HPP MODEL
"Hvad vi behøver, er en holistisk fortælling
om behovet for unge IKKE en dysfunktionel diskutere ion af tvivlende
diagnosticerede disoreders! " Dave Traxson 2012.
- En
multi-dimensional diskursiv tilgang -
udfordre den dominerende "inden barn 'biomedicinske model af psykisk sygdom , der i øjeblikket driver størstedelen af praksis med Psykiatri og
relaterede CAMHS fagfolk.
- En optimistisk tilgang til at forstå og løse Mental Health behov, der bruger et humanistisk psykologisk
perspektiv at skabe tænkning og løsninger til en klient.
- Det giver en Aide Memoire til fagfolk i et flere instanser møde for at
stimulere debatten om områder, der kan være indflydelse på et ungt menneskes
verden og også stimulerer kreative løsninger, der involverer dem til at løse
deres nuværende vanskeligheder.
- Kære kolleger bruger det har rapporteret, at det
fremmer Refleksion på de unges behov og hjælper til 'løsrive' biomedicinske 'log syltetøj'
eller 'cul de sække «, der kan ofte skyldes kun at se på situationen fra en
rationel videnskabelig vinkel .
- En tom Proforma giver sammenfattende
noter, der skal tages hensyn til den diskussion, der derefter kan formuleres
til en handlingsplan for at undgå behovet for psykofarmaka, der skal
bruges med barnet.
VEJLEDNING I BRUG AF PROFORMA:
. 1) Placer detaljeret oversigt over den HPP model
inden for rækkevidde 2) Brug vejledningen, i givet fald under hver overskrift
at fremkalde drøftelser med alle professionelle i barnets holistiske vilkår og
behov. 3) Lav korte noter af de centrale punkter i diskussionen i den højre
kolonne af proforma. 4) Formuler et "arbejdende tænkt tilfælde faktisk
baseret på de indhentede oplysninger. 5) Derefter bruge det til at hjælpe med
at vælge passende strategier til at opfylde barnets specifikke og unikke behov.
6 ) overvågning succes handlingsplanen og Gennemgå håbet på forbedringer i
barnets mentale sundhed og trivsel.
NOGLE citater relateret til følgende model:
"Fremme af holistiske vurderinger og selvstyret
adfærd hos unge mennesker er mere effektiv end at behandle dem som psykisk syge
eller som patienter, at sundhedssystemet virker på i enten en forhåbentlig
gavnlig eller desværre alt for ofte en skadelig måde." (Dave Traxson )
"Børnepsykiatri er så meget subjektivt og idiosynkratisk, at det
ville være bedre at bruge samfundsvidenskabelige metoder ikke de nuværende
Medical Science protokoller for bedre at beskytte børn mod overgreb."
(Dave Traxson)
"Et menneskes barns mentale sundhed ikke kan
adskilles fra sundheden for alle de mange interagerende lag, der udgør et rigt
og mangfoldigt samfund i vores moderne verden. Det starter med familien og det
bredere samfund, hvor de plejes eller ikke som tilfældet kan være. "(Dave
Traxson)
"The Paramount ansvar for enhver pædagog er
Sikring af velfærd og den følelsesmæssige trivsel for børn med hvem de arbejder
i," som anført af mange direktører for Børns Services i Storbritannien
"Tidligere, da religionen
var stærk og videnskab svag, mænd forvekslede magi til medicin. Nu, hvor
videnskaben er stærk og religion svag, mænd fejltagelse medicin til magi"
(Thomas Szasz)
Professor Thomas
Szasz
"At give et
barn en etiket af psykisk sygdom for adfærd er Stigmatisering ikke diagnose.
Giver et barn en
psykiatrisk lægemiddel er FORGIFTNING ikke terapi.
"
|
"Ingen yderligere
dokumentation er nødvendig for at vise, at" psykisk sygdom "ikke er
navnet på en biologisk tilstand, hvis naturen venter at blive belyst, men er
navnet på et koncept, hvis formål er at skjule det indlysende." (Thomas
Szasz)
KLIK PÅ LINK ovenfor for at komme Proformabalancen
Formlen:
Samlede præstation =
( POTENTIALE + PERSONLIGHED )
- FORSTYRRELSER + SUPPORT
SO, et menneskes
samlede præstation
er samspillet af deres inderste
POTENTIALER
og deres unikke
PERSONLIGHED
Minus den INTERFERENS
af mange faktorer
PLUS SUPPORT
(hvad vi kan gøre som samfund)
TRY Proformabalancen og gøre notater under hver
kategori AT HJÆLPE dig med at formulere dine faglige
arbejdshypotese.
HOLISTISK
der er et væld af interaktive faktorer eller variabler, der har
indvirkning på de enkelte børn og kan enten understøtte deres sund vækst eller
forstyrre den positive udvikling af deres 'identitet' og deres 'integration af
selvet. '
Blot nogle få er:
MILJØ f.eks
afsavn, fattigdom, motion, lokalitet, luftkvaliteten, herunder sprøjtning af
afgrøder og lyd forurening.
UDDANNELSE
f.eks positive forventninger til børn, personlige program kvalitet, personlig
relevans + alternativ læseplan, og kvaliteten af undervisningen / inpirational
lærere.
TOKSICITET
f.eks relationer, misbrug, medicin, kulturer, miljøforurening og kost
tilsætningsstoffer eller mangler.
BIOLOGISK fx
fysisk og mental sundhed, gener, kost, fedme, toksiner, stofskifte og 'recovery
rate'.
Interpersonel
fx 'interpersonelle transaktioner «,» familiemedlemmer danse, "Venner,
sociale netværk og sociale dynamik.
SPIRITUELLE
f.eks overbevisninger, dogmer, 'indre fred i sindet, "åndelig
ideation, mediatation, metaphsical variabler og personlige relevans.
POLITISK
f.eks undertrykkelse, klasse, ideologi, 'tankegang, klasse, eliter,
status, magtrelationer, fordomme og personlige relevans.
ADFÆRDSMÆSSIGE
f.eks lærde reaktioner, karaktertræk, adfærdsmønstre og forstærkere (eksternt
og egenværdi)
HISTORISKE
fx familie normer, forældre, støtte til uddannelse og den enkelte, familien
karaktertræk og succeser.
Mønster fx
rutiner, etablerede mønstre, familie 'dans,' svar og biorytmer.
EMOTIONEL fx
elsker - hader, håb - frygt, 'følelsesmæssige articulacy' eller EQ, håndtering
relationer og følelser.
INTELLEKTUELLE
fx interesser, hobbyer, læsning interesser, selvudfoldelse, respons på
udfordring og stimulering.
ÆSTETISK fx
musik, farver, kunst og kunsthåndværk, arkitektur, miljømæssige stimuli fx lys,
lugte, eller auditive.
Alle disse dimensioner har Positive og negative
elementer. Målet med mental sundhed arbejdet er simpelthen at forbedre hvor
nogensinde muligt nogle af de negative og fremme de psykologiske fordele ved at
øge personens udvikling af deres valgte positive dem i mange og varierede
måder.
Psykiske velbefindende vil derefter automatisk bedres i løbet af det
enkelte barn og også inden for deres kreds af indflydelse ietheir familie
venner og kolleger.
Politico
at alle individer lever i og deres 'tankegang' er fundementally påvirket
af en »social verden", hvor de enten lykkes / trives eller kamp /
tilbagegang.
Det er en overvejende politisk økosystem, hvor det
ofte er normalt for magt til at være ulige fordelt med den magtfulde altid
bestræbt på at sikre deres dominans .
De har derfor endnu mindre indflydelse "disempowered« og
»underclasses" for at "fortjeneste" fra dem eller »misbrug«
deres magt over disse personer. Subkulturer inden for det større samfund, at
den enkelte vælger at tilslutte sig eller er tvunget til at tilhøre kan også
påvirke meget på dette niveau fx bander, hemmelige selskaber eller evangelisere
grupper af enhver tro eller politisk overbevisning.
PSYKOLOGISK
at en persons sind og vilje er de stærkeste faktor for deres
'empowerment' eller succes i livet og bør derfor ikke hindres af "giftig
mærkning" af unødvendige kategoriseringer og videnskabeligt tvivlsomme
domme foretaget af professionals.This vil bidrage til at reducere unødvendig
"giftig ordination "af lægemidler, som måske ikke er i personens
kortere eller længere sigt tarv.
Mærkning med en ny kategori af psykisk sygdom ved
hjælp af DSM5 i 2013, er stadig uacceptabelt, at flere og flere medlemmer af
samfundet.
"Den gode den gør, er midlertidig. Skaden det
gør kan være permanent." (Ghandi)
Vi har derfor brug for at maksimere passende SUPPORT
og reducere områder med INTERFERENS
at hjælpe mennesker opnå deres »potentiel«
og bruge deres unikke PERSONLIGHED at SUCCES med deres samlede
præstation både mentalt, socialt og fysisk.
Så blot sætte som samfund må vi finde næring, det
er relevant, empatiske, kreative og motiverende måder at støtte mennesker, der
kæmper for at lykkes eller oplever midlertidige tilstande af fremmedgørelse,
angst og umyndiggørelse i deres nuværende tilstand af væren.
Performance er den samlede reaktion af et menneske både mentalt og
fysisk til de krav der stilles til dem, og til verden omkring dem.
Mental sundhed teams skal
arbejde hen imod at opnå og maaximsing disse fælles resultater med
individualiserede tilgange, der passer til en persons nuværende ønsker, deres
selv at bestemme behov og deres nuværende situation, startende med, hvor de
befinder sig på, og ikke der, hvor samfundet eller fagfolk tror, de er
eller ' bør
'be.be.
Vi er nødt til at reducere
stress i deres "stress spand. '
|
Reducer 'teskefulde', 'cupfulls
«og» kettlefulls' for at hjælpe med at give folk mere selvkontrol - Traxson
1993.
|
DET tilbydes støtte kunne omfatte:
"Menneskelige Bridge" aktiviteter:
- Social Pædagogik - en intensiv nordeuropæisk
tilgang med regelmæssig psykologisk baseret liv-coaching, af højt kvalificerede
fagfolk, for sårbare og 'kiggede efter' YP fx af positive resultater af
modellen er, at 6 ud af 10 komme ind i University, der har haft denne
fremgangsmåde sammenlignet med 6 ud af 1000 i Storbritannien
- Tillidsfulde relationer med de vigtigste voksne -
der fungerer som en »social tolk 'og' læring coach" for at støtte YP
gennem skoledagen mv
- "Positive målretning" - vigtige voksne
arrangere regelmæssige aftaler med YP at motivere dem og drøfte problemer og
hjælpe med at problem at løse situationer. De har "meningsfulde samtaler
'med YP om' relative fremskridt« de opfylder.
-Mentoring og liv - coaching.
- Modellering - hvor YP bemærker nøje en betroet
voksen udfylde relevante og vigtige opgaver, diskuterer det, gør i parralelt og
forsøger derefter det selv (The Model - Lead - Test tilgang af direkte
instruktion).
Samtaleterapierne:
-Kognitiv adfærdsterapi (CBT)
-Solution Fokuseret Brief Therapy (SFBT)
-Reality Therapy (RT)
-Rational Følelsesbetonet Therapy (RET)
-Psykoterapi
-Person centreret rådgivning
-Non dirigerende rådgivning
-Coaching
-Play Therapy
-Art Therapy
-Music Therapy
Andre behandlinger.
Hydroterapi, aromaterapi,
hypnose og 'Ego Styrkelse «,
Positive Visualiseringer / bekræftelser,
The Emotional FreedomTechnique (EFT),
Neuro - Lingvistisk Programmering (NLP),
»Retracking '," Repunctuating dagen
"med postive aktiviteter mv
Fysiske salgssteder til kanalisering følelser:
-Friluftsliv programmer
-Land baserede sportsgrene f.eks Zen of Golf
-Martial arts træning + disciplin
-Gåture og trekking
-Vand-baserede sports
-Sky dykning og bungee jumping
-Xtreme sports
-Gym fitness rutiner
-Circus færdigheder egjuggling
-Zumba
-Dans / line dancing
-Music
-Yoga
Sund kost INTERVENTIONER
Fremme af et godt søvnmønster
Animalsk baserede INDGRIBEN:
-Equine Therapy
-Ridning
-Opdrætter dyr
-Stroking kæledyr
-Dyrevelfærd
ARBEJDE for velgørende organisationer
Erhvervserfaring med omsorgsfulde ARBEJDSGIVERE
STRUKTURERET PLAY
STIGENDE selvudfoldelse:
- Poesi
- Maling / skitsering
- Skulptur
- Keramik
- Afspilning af et instrument
- Deltagelse i et band
- Musik
- Dans
- Kreativ skrivning
- Fotografi
- Digital foto labs mv
Opbygge selvværd programmer
Stress management programmer
Building selv-programmer
Opbygning af følelsesmæssig intelligens (EI)
programmer
Forældre uddannelsesprogrammer
Alternative pensum programmer
Progressive Relaxation Training (PRT)
Dyb vejrtrækning teknikker eg'7-11 '
Yoga
Massage
Meditation
Mindfulness træning (fokus på nutiden -
sanseoplevelser fx vejrtrækning.)
MAPPING analogi for PLANLÆGNING:
"Enhver rejse er derfor personligt kortlagt diskutere disse
muligheder med en betroet andre og dirigeres baseret på alle de idiosynkratiske
topograhical funktioner (f.eks" bakkerne "," dale "og"
helligdomme. «), Som måske eller måske ikke hjælpe dem eller hindre dem på
deres rejser. " (Traxson 2011)
For at overvinde modgang og opbygge modstandskraft, børn ideelt set
kræver:
ubetinget kærlighed og accept
vis autonomi / valg over afgørelser
tillid relationer med betydningsfulde voksne
følelse af uafhængighed / self-retning
tillid relationer med betydningsfulde voksne
følelse af uafhængighed / self-retning
gør relative fremskridt med opgaver
sikker relationer i samfundet
sikker relationer i samfundet
stærke rollemodeller fremme venskaber og engagement
en sikker, stimulerende og stabilt miljø
en sikker, stimulerende og stabilt miljø
skabe en følelse af "at høre til"
selvtillid og tro på sig selv og deres verden
en intrisic følelse af optimisme og selvværd
selvtillid og tro på sig selv og deres verden
en intrisic følelse af optimisme og selvværd
Alle disse ting hjælper til at opbygge modstandskraft.
Ideer om opbygning af modstandskraft ved 'fader positiv psykologi' -
Martin EP Seligman.
"Mærkeligt, men omkring en tredjedel af de dyr og mennesker, der
oplever uundgåelige stød eller støj aldrig blive hjælpeløs. Hvad er det ved
dem, der gør det så? Over 15 års studier, mine kolleger og jeg opdagede, at
svaret er optimisme. Vi udviklede spørgeskemaer og analyseret indholdet af
verbatim tale og skrive at vurdere "forklarende stil" som optimistisk
eller pessimistisk. Vi opdagede, at folk, der ikke giver op har en vane med at
fortolke tilbageslag som midlertidig, lokale og foranderligt.
Det foreslog, hvordan vi kan immunisere mennesker mod lært hjælpeløshed,
mod depression og angst, og imod at give op efter fiasko:. Ved at lære dem at
tænke som optimister "
Denne HPP Model mener vi bygger trinvist på den
foregående BPS - biopsykosociale model foreslået af Meyer et al fra 1970 og
fremefter (uddrag fra en artikel om den kritiske Psykiatri website skrevet af
professor David Pilgrim, Lancashire NHS) Denne model har desværre ikke ændret
væsentligt. magt bunden af psyko-fysisk / bio-medicinske model, som stadig
overvejende gennemsyrer den kollektive tænkning i børns mentale sundhed arbejde
og moderne psykiatrisk praksis.
No comments:
Post a Comment
PLEASE ADD COMMENTS SO I CAN IMPROVE THE INFORMATION I AM SHARING ON THIS VERY IMPORTANT TOPIC.